top of page
color-transition.png
Image by Christopher Gower.webp

LUNDGRENS

"Ambitionen var att öka lageromsättningshastigheten, optimera lagernivåer och öka servicegraden"

LUNDGRENS

Grundades

1956

Bransch

Industri & Maskinvaror

Omsättning

361 MSEK/år

Antal Anställda

119

Ledande leverantör inom flödesteknik och industrigummi. Sju anläggningar från Luleå i norr till Malmö i söder. 40 000 artiklar i sortimentet. Säljer till industrikunder som Ericsson och Scania såväl som till hantverkare och återförsäljare av VVS.

Använder Dynamics AX som affärssystem

PROBLEMET

Lundgrens Sverige är en av landets ledande leverantörer inom flödesteknik och industrigummi. Optimerade lager är avgörande för verksamheten när det finns upp emot 40 000 artiklar i sortimentet.

Att ha rätt varor på lager är en utmaning. Tidigare sköttes inköpen med listor i inköpssystemet, där beställningspunkter räknades from utifrån lagernivåer och försäljningshistorik med ledtider. Då var det lätt att köpa på sig för mycket, säger Mikael Johansson, inköpare på Lundgrens huvudkontor i Askim och projektledare för implementeringen av SOLO.

-Ambitionen var att öka omsättningshastigheten, optimera lagernivåer och öka vår servicegrad till kund. Förr eller senare är det nödvändigt att ta tag i dessa frågor, säger Mikael Johansson

LÖSNINGEN

Lundgrens implementerade SOLO och integrationen med Microsoft AX hanterades av PromoSoft och Lundgrens IT-leverantör. SOLO bygger inköpsförslag på automatiskt beräknade prognoser, optimerade beställningspunkter och orderkvantiteter. Inköpsordrar skickas till externa leverantörer och mellan de egna anläggningarna och produktionsordrar skapas även för skräddarsydda produkter.

Och än är inte resan slut. "När vi känner att allt är rätt inställt funderar vi på att lägga till fler funktioner, till exempel lastbäraroptimering, som ser till att containrar fylls upp med optimal kvantiteter av rätt varor, säger Mikael.

color-divider.png

VÄRDET SOM SOLO TILLFÖR

Jag får en bra överblick på hela flödet och kontroll över informationen - historik, försäljning och inköpsförslag. Jag känner mig trygg med inköpsvolymerna och litar på systemet, säger Mikael Johansson.

- Genom att förse SOLO med rätt information har vi helt andra möjligheter att styra våra lager än tidigare.

Inköpschef Kjell Johansson:

- SOLO sparar helt klart arbetstid för inköparna, servicegraden på frekventa artiklar har förbättrats och vår omsättningshastighet ökar också sakta men säkert, vilket är jättepositivt.

bottom of page