Swedol
  • Mats Carlberg
    Key Account Manager
    +46 70-797 78 33
Swedol AB

Vi spar tid och ökar servicenivån

Fakta i korthet

Swedol

  • Butikskedja för proffskunder som omsätter drygt 1,1 miljard via distanshandel och 40 butiker i slutet av 2011.
  • Har ett centrallager i Örebro på 16000 kvadratmeter med 24000 artiklar och totalt 82000 kunder
  • Bättre prognoser och kontroll över sortimentet med NoGap och SOLO.

Swedol erbjuder i sina egna butiker, genom återförsäljare, på postorder och via e-handel kvalitetsvaror till konkurrenskraftiga priser inom el/elektronik, verktyg, yrkeskläder/skyddsutrustning, fordonstillbehöver och förbrukningsvaror. Butikerna står för cirka 80 % av försäljningen, övrig försäljning sker via postorder och e-handel.

Swedol chansar inte - NoGap håller reda på sortimentet. Swedol installerade SOLO och NoGap som ett verktyg för att kunna sänka lagervärdet i centrallagret och öka servicen för butikerna

Dåvarande inköpschefen var med om att fatta beslutet. Den nuvarande, Luigi De Stefano, fick det så att säga "i knät".

-Vi får utmärkta resultat men systemet fungerar inte av sig själv, hur automatiskt det än är. Det krävs kompetens.

Syftet med SOLO och NoGap är att Swedol ska bli ännu bättre på att ha rätt saker på rätt plats i rätt tid.

- Utan tvekan sparar vi en hel del tid genom att använda systemet. Prognosticeringen blir effektivare och mer exakt.

-Tidigare arbetade vi manuellt, tittade på historiken och trenden för varorna och baserade inköpen efter det. Men det blev lite väl mycket av en chansning, kommenterar Luigi De Stefano.