• Nils Robertsson
    Nils Robertsson
    CEO
    +46 31-384 43 80
Lundgrens

Rätt beslut att välja SOLO

Fakta i korthet

Lundgrens

  • Ledande leverantör inom flödestekning och industrigummi med 40.000 artiklar i sortimentet
  • Sju anläggningar från Luleå i norr till Malmö i Söder
  • "Att ha rätt varor på lager är en utmaning"
  • Integration mellan SOLO och Microsoft AX
  • Inköparna sparar tid

Lundgrens Sverige är en av landets ledande leverantörer inom flödesteknik och industrigummi. Med upp emot 40 000 artiklar i sortimentet är optimerade lager affärskritiskt.
– Jag kan verkligen rekommendera SOLO. Det känns som att vi tog rätt beslut när vi valde PromoSoft, säger Mikael Johansson, projektledare på Lundgrens Sverige.

Med sju anläggningar från Luleå i norr till Malmö i söder förser Lundgrens Sverige kunder som Ericsson, och Scania, enskilda hantverkare och VVS:are med slangar, kopplingar, tätningar och hydraulik. Stort som smått. Utöver bassortimentet på 20 000 artiklar hanteras lika många specialbyggda produkter. Med start för två år sedan är det SOLO från PromoSoft som sköter lagernivåer, försäljningsprognoser och påfyllnad för Lundgrens Sverige.
– Att ha rätt varor på lager är en utmaning. Tidigare sköttes lagerhanteringen med listor i inköpssystemet, där beställningspunkter räknades fram utifrån lagernivåer och försäljningshistorik med ledtider. Då var det lätt att köpa på sig för mycket varor, säger Mikael Johansson, inköpare vid Lundgrens Sveriges huvudkontor i Askim, och projektledare för implementeringen av SOLO. 

Initiativet att koppla till SOLO till Lundgrens Sveriges affärssystem Microsoft AX kom från högsta ledningen.
– Ambitionen var att förbättra omsättningshastigheten, optimera lagernivåer och öka vår servicegrad till kund. Förr eller senare är det nödvändigt att ta tag i dessa frågor, säger Mikael Johansson.

Integreringen mellan SOLO och Microsoft AX har hanterats av PromoSoft och Lundgrens Sveriges IT-leverantör. SOLO skapar inköpsförslag mellan anläggningarna, inköpsordrar till externa leverantörer och produktionsordrar för skräddarsydda produkter.
– Genom att förse SOLO med rätt information har vi helt andra möjligheter att styra våra lager än tidigare. 

Hur känns det att använda SOLO?
– Jag får ut den information jag vill ha och får bra överblick på hela flödet – historik, försäljning och förslag. Jag känner mig trygg och litar på systemet, säger Mikael Johansson.

Och än är inte resan slut.
– När vi känner att allt är rätt inställt funderar vi på att lägga till fler funktioner, till exempel lastbäraroptimering, som ser till att containrar fylls till optimerad nivå.

Har då SOLO även gett affärsmässiga resultat? 
Inköpschef Kjell Johansson: – SOLO sparar helt klart arbetstid för inköparna, servicegraden på frekventa artiklar har förbättrats och vår omsättningshastighet ökar också sakta men säkert, vilket förstås är jättepositivt. 

Lundgrens lager small