top of page
Hitta senaste FAQ för Promosoft SOLO

FAQ

I vårt FAQ kan du hitta svar på många av dina frågor. Vi har även inkluderat guider och instruktioner för att underlätta i din vardag. Du är alltid välkommen att bokmärka denna sida för att alltid ha tillgång till lathundarna.

  • Vad innebär Beställningskvantitet (BK)?
    Värdet som anges här är en indikator på antalet som SOLO kommer att minst föreslå vid ett inköpsförslag. Så 45 st. i BK innebär att ett minimum på 45 basenheter kommer att ligga som förslag på inköpet nästa gång det genereras.
  • Vad innebär Disponibelt Saldo?
    Disponibelt Saldo är en sammanställning av vad ni har fysiskt på lagret plus antal orderlagt, minus eventuella kundorder på en artikel.
  • Vad innebär Beställningspunkt (BP)?
    Värdet som anges här är en indikator på när SOLO kommer att generera ett nytt inköpsförslag. Så 32 i BP innebär att när ert disponibla saldo når 32 eller lägre så kommer SOLO generera ett inköpsförslag på artikeln.
  • Vad innebär Inställd Servicegrad?
    Stora variationer i försäljningen kan ge osäkerheter i prognosen. För att ge SOLO förutsättningen att beräkna detta sätter man servicegrad på respektive styrgrupp utefter hur viktigt det är att ha produkten hemma. Servicgraden styr alltså säkerhetslagret och därmed Beställningspunkten.
  • Vad innebär Beräknad Service?
    Det procentuella värdet som anges här är hur väl ni med aktuellt disponibelt saldo kan möta efterfrågan från kund. Efter varje period räknas det ut ett faktiskt medellagervärde per artikel. Om det här värdet är högre eller lägre än den servicegrad som vi styr mot så har en högre respektive lägre service uppnåtts och resultatet visas i Beräknad Service.
  • Vad innebär MAD?
    MAD (Mean Average Deviation) är ett värde i antal på hur mycket efterfrågan varierar från period till period, det räknas ut löpande för att SOLOs uträkning av säkerhetslager ska ta hänsyn till oförutsedda upp- och nergångar i försäljningen. Värdet här indikerar antalet som SOLO räknar med kan diffa upp eller ner i relation till prognosvärdet. Så 8 i MAD innebär att SOLO räknar med att ni säljer plus/minus 8 st t.ex. utöver vad prognosen visar. SOLO tar alltså stor hänsyn till detta i sin beräkning av Beställningspunkt.
  • Vad innebär Fraktlimit?
    Detta fält hänvisar till fraktfri gräns och genom att du anger en summa här så hjälper SOLO dig att säkerställa att den tas hänsyn till vid orderläggning. Detta via varningssymbol på inköpsförslaget samt en extra varning vid orderläggning om du eventuellt inte nått beloppsgräns. Du kan dessutom be SOLO att utöka ditt inköpsförslag till detta belopp med de artiklar som för tillfället är mest aktuella.
  • Vad innebär Beloppsgräns på leverantör?
    Genom att ange en minimum-summa som leverantör kräver för inköp så hjälper SOLO dig att säkerställa att den tas hänsyn till vid orderläggning. Detta via varningssymbol på inköpsförslaget samt en extra varning vid orderläggning om du eventuellt inte nått beloppsgräns. Du kan dessutom be SOLO att utöka ditt inköpsförslag till detta belopp med de artiklar som för tillfället är mest aktuella.
  • Vad innebär Orderradsservice?
    Värdet du anger här indikerar på hur väl levernatören levererar den kvantitet per orderrad som beställts. Använd detta fält för att indikera till SOLO att Säkerhetslagret och BP bör ökas.
  • Vad innebär Ledtidsvariation?
    Fältet utgör en funktion för att hantera differenser i ledtiden per levernatör. Man adderar alltså på ledtiden med en faktor för att säkerställa att produkten finns på lager under hela ledtiden. Även om där är återkommande leveransförseningar. Detta fält är strikt intern och finns inte tillgänligt för leverantör varken via inköpsorder eller dess eventulla egna login i SOLO.
  • Vad har styrgrupperna för funktion?
    För att hjälpa oss att styra inköpen samt optimera våra lager delas artiklarna in i styrgrupper beroende på dess efterfrågan. Detta görs via en FGH-, eventuellt ABC-analys, i SOLO. Analysen hjälper oss att hitta exempelvis de artiklar som går ofta (F respektive A) men är dyra att lagerhålla vilket ger oss förutsättningarna att styra dessa så de alltid klarar servicenivån men med rätt säkerhetslager. En artikel som ligger i exempelvis F1 klassas som högfrekvent men dyr, medan en artikel i styrgrupp H3 klassas som lågfrekvent och billig. De olika styrgrupperna tilldelas sedan olika servicegrader som representerar önskad leveransförmåga ut till kund. Produkter med hög (F) efterfrågan bör därmed ha högre servicegrad än produkter med lägre (H) efterfrågan. Det finns även andra funktioner i styrgruppshanteringen där man kan differentiera hur artiklarna beräknas i solo: - Max antal täcktidsdagar i BK-beräkning - Lagerhållningsränta (styrs normalt på lagernivå) - Orderradssärkostnad.
  • Vad innebär fältet Prognos AI?
    Detta är en framtida funktion och är i dagsläget inte aktiverad för någon kund. Kommer så småningom kunna generera prognos baserat på allt ifrån väder till produktgrupper och valutakurser.
Loading animation gif

Ange lösenord för att komma vidare

Logga in

Du har angett ett ogiltigt lösenord.

bottom of page