Hur SOLO hjälpte KOBIA AB, Livsmedel | Promosoft | Digitaliserad Lagerstyrning | Sverige
top of page
color-transition.png
Image by Christopher Gower.webp

KOBIA AB

"Beslut som tidigare grundades till stor del på intuition och kvalificerade gissningar, är idag ordentligt underbyggda med dagsfärska siffror och statistik"

KOBIA AB

Grundades

1918

Bransch

Livsmedel

Omsättning

500 MSEK/år

Antal Anställda

ca 100

Bagerigrossist med rikstäckande verksamhet. Lager och provbageri på Tyresö, i Hässleholm och Västra Frölunda

Ca 5 500 artikelnummer, varav 1500 är lagerlagda

Skeppar årligen ut ca 30 000 ton till kunderna

PROBLEMET

Kobias kunder återfinns bland caféer, bagerier och konditorier, dit man levererar det mesta som hör till den dagliga verksamheten – allt från köttbullar och margarin, till servetter och kartonger. Kobia säljer även en del till bageriindustrin samt till verksamheter som erbjuder instore bakery, så kallad bake off i butik.

- Man kan i princip säga att vi är en ingrediensleverantör, som hjälper kunderna med allt de behöver för sin cafédel, säger Jonas Huss, som arbetar som inköpschef på företaget. Vi är näst intill en fullsortimentsgrossist. Vi har även tre provbagerier där vi håller kurser för våra kunder och testar och utvecklar recept.

Jonas berättar att Kobia behövde hjälp med att få fram riktig statistik att basera sina inköp på, istället för att som tidigare förlita sig på magkänslan.

- Vi ville ha det svart på vitt hur lagren ser ut, för att kunna hålla lagernivåerna nere, men samtidigt säkerställa att vi har inne det som kunderna efterfrågar.

Tidigare arbetade man med en egenutvecklad lösning som var inbyggd i affärssystemet. Problemet med det var att alla kunde olika delar – ingen kunde allt – vilket gjorde det sårbart.

LÖSNINGEN

Det stod rätt snart klart att SOLO hade de funktioner som efterfrågades, allt i ett och samma system dessutom.

- SOLO hjälper oss genom att komma med förslag på hur mycket vi ska köpa in, och sedan är det upp till oss att antingen trycka på knappen för att godkänna förslaget, eller justera ordern. I de fall det rör sig om till exempel ett engångsköp för vilket systemet saknar historik, kan det behövas en manuell justering, men ofta stämmer förslaget vi får.

color-divider.png

VÄRDET SOM SOLO TILLFÖR

Beslut som tidigare grundades till stor del på intuition och kvalificerade gissningar, är idag ordentligt underbyggda med dagsfärska siffror och statistik. Detta har gjort att Kobia har fått säkrare kontroll på sina lagersaldon, vilket i sin tur har lett till säkrare inköp; det är inte längre lika lätt att missa något. På sikt kommer detta hjälpa till att hålla lagervärdet nere.

Utöver detta, ser man även stora tidsbesparingar som ett resultat av att arbeta i SOLO.

- Jag skulle uppskatta att vi har gjort en tidsbesparing på ca 30%. Den här tiden kan vi nu istället lägga på till exempel upphandlingar och leverantörskontakter. Våra inköpare har således blivit mer strategiska än operativa.

Det faktum att allt nu finns samlat i ett system som flera har kunskap om, har gjort hanteringen mindre sårbar.

Kobia håller nu på och utvecklar ett skräddarsytt system tillsammans med PromoSoft, som ska kunna hantera tre olika lager med tre olika utmaningar.

- Det är en av fördelarna med att jobba med en lokal aktör – det finns stora möjligheter att vara med och påverka. PromoSoft är dessutom både trevliga att ha att göra med, och lyhörda för vår feedback.

bottom of page