oliviagroeger

21 nov 20224 min.

Går det att sänka lagervärdet med tio miljoner på tre månader samtidigt som kundservicen vässas?

Uppdaterad: 15 aug 2023

PromoSofts kunder är medelstora företag med stora varulager där
 
kärnverksamheten utgörs av lager och distribution. Under de senaste tio åren har
 
vi med systemet SOLO digitaliserat och automatiserat lagerstyrningen och
 
inköpsprocessen hos mer än hundra företag. Innan våra kunder to beslut om att
 
integrera SOLO med sina affärssystem, och ofta eliminera tidskrävande manuella
 
excelrutiner, brottades många med likartade utmaningar.


 
Personberoendeinköp med subjektiva inköpsbeslut, osäkerhet i efterfrågan,
 
svårigheter att optimera lagernivåer och kundservice, svängningar mellan
 
lagerbrist varvat med för mycket i lagret av vissa artiklar, bristande lagerkontroll
 
samt mycket kapital bundet i för stora lager. Dessa utmaningar har lagerförande
 
företag i princip alltid brottats med.


 
Andra utmaningar har tillkommit under de senaste åren som en följd av
 
pandemin, komponentbrist och störningar i globala leveranskedjor. En effekt är
 
stora efterfrågesvängningar och en kraftigt ökad osäkerhet i efterfrågan och hur
 
den ska kunna beräknas. I vår förra bloggtext berättade vi hur SOLO kan hjälpa
 
till att fånga upp efterfrågevariationer och göra det lättare för inköpsavdelningar
 
hantera denna osäkerhet och agera för att optimera lagernivåerna.


 
Se lagret som hyllor med sedelbuntar istället för produkter!


 
I den här texten ska vi sätta fokus på ett par utmaningar som med SOLO kan
 
vändas till något positivt som bidrar till att utveckla kärnverksamheten, och lyfta
 
lönsamheten. En av dessa är hur lagervärden ska kunna sänkas och
 
kapitalbindningen minska samtidigt som servicenivåerna bibehålls eller
 
förbättras.


 
Ett väl balanserat lager är en förutsättning för att ett företag ska kunna hålla en
 
servicenivå som motsvarar kundernas krav. Ett lager kan binda mycket kapital
 
och en optimerad lagerstyrning kan därför få stor betydelse för lönsamheten. En
 
optimering är dock svårt när lagerstyrningen baseras på kvalificerade gissningar,
 
eller information från affärssystem som inte har en funktionalitet anpassad för
 
lagerstyrning. I oroliga ekonomiska tider kan det samtidigt vara helt nödvändigt
 
för många företag att effektivisera verksamheten och sänka lagervärden för att
 
frigöra kapital, och att göra det med bibehållen kundservicenivå.


 
Professor Sunil Chopra vid Kellog School of Management I USA har uttryckt det så
 
här: Se lagret som hyllor med sedelbuntar istället för produkter. Genom att
 
minska antalet sedelbuntar på hyllorna blir kapitalet istället tillgängligt och kan
 
då användas till att betala skulder, bedriva den vardagliga verksamheten eller
 
investeras på annat sätt.
 
Ett företag som gjort precis det är PromoSofts kund Schenker Dedicated Services
 
(SDS).


 
Total kontroll med SOLO Dashboard


 
Schenker Dedicated Services AB har en avdelning för hemdistribution, HDHC –
 
Home Distribution Health Cared, som ansvarar för leverans av
 
sjukvårdsprodukter till patienter på uppdrag av kommuner och landsting.
 
Avdelningen ansvarar även för inköp och ett lagersortiment med 1 300 artiklar.
 

Uppgiften för SOLO blev att ersätta ett system med begränsad funktionalitet och
 
även tidskrävande manuella excelrutiner.


 
Promosoft hjälpte Schenker att sätta parametrar, klassificera artiklar, sätta
 
nyckeltal och att förse SOLO med information som gjorde det möjligt att optimera
 
varulagret. All statistik presenteras lättöverskådligt i SOLO Dashboard som ger
 
full kontroll över lagersituationen, kundservice och lageromsättningshastighet.
 
Nyckeltal kan brytas ner på grupperingar som t ex A-artiklar och servicegraden
 
kan visas både i realtid och historiskt.


 
SOLO frigjorde mycket kapital och även mycket tid


 
Schenkers utökade satsning på SOLO gav snabbt resultat. Efter tre månader
 
hade lagervärdet sänkts från 24 till 16 miljoner kronor samtidigt som kunderna
 
upplevde att en mycket bra kundservice blivit ännu bättre. Företaget har idag en
 
leveranssäkerhet på över 99 %.


 
Tre viktiga erfarenheter från projektet med Schenker är; Det kan gå snabbt att
 
sänka lagervärdet, är inte så komplext som många tror, och som extra bonus ger
 
SOLOs automatisering stora tidsbesparingar för inköparna. Schenker uppskattar
 
att man sparat in en halv arbetsdag per inköpsorder. Tidsvinsten uppstår när
 
SOLO automatiskt tar fram inköpsförslag och inköparna slipper många manuella
 
arbetsuppgifter och kontroller av inköpsunderlag. Det är en imponerande
 
tidsbesparing, och den frigjorda tiden kan läggas på strategiskt arbete istället för
 
operativa sysslor på detaljnivå.


 
Automatisering gör inköparna till tillväxtmotorer


 
Mycket manuellt arbete är en vanlig situation för inköpare på många
 
handelsföretag där man har excel som verktyg och affärssystem utan den
 
funktionalitet som krävs för att optimera lagerstyrningen och inköpsrutinerna.
 
Det komplicerar inköpsarbetet i företag som har en positiv men inte extremt
 
snabb utveckling, och de manuella rutinerna kan bli en riktigt tuff utmaning i
 
snabbväxande företag.


 
När en verksamhet går in i en kraftig tillväxtfas kan man plötsligt inse att
 
inköpsarbetet tar alldeles för mycket tid. Tiden räcker ofta inte till för att göra
 
saker i excel. Kontrollen blir sämre liksom besluten kring lagerstyrning och inköp.
 
Kapitalbindningen ökar och det kan snabbt bli rörigt i försörjningskedjan,
 
samtidigt som kundservicen försämras. För företagsledningen i tillväxtföretag är
 
det därför viktigt att i ett tidigt skede, innan tillväxten tar riktig fart, se över och
 
ifrågasätta gamla inköpsrutiner.


 
På Promosoft har vi många gånger sett effekten av en automatisering och
 
digitalisering med SOLO. Vår uppskattning är att ett företag med två inköpare
 
utan problem klarar av en tiofaldig omsättningsökning innan det uppstår behov
 
av fler inköpare. Det här betyder också att inköpare som har stöd från SOLO och
 
kan arbeta mer strategiskt utan överdrift kan ses som starkt bidragande
 
tillväxtmotorer.


 
Men, vad är det då som ger inköparna kapacitet att klara en så kraftig
 
omsättningsökning. En av nycklarna är att parametersätta mycket av det
 
operativa arbetet med hjälp av SOLO. Ett nytt sortiment eller ett helt nytt lager
 
kan då läggas till utan att det krävs särskilt mycket merarbete.

Mer om vad parametersättning är och alla dess fördelar ska vi återkomma till i nästa
 
bloggtext!

    1240
    3